Uutisia 3.12.2021

Joukkoviestintämarkkinat supistuivat 3 prosenttia koronavuonna 2020

Joukkoviestintämarkkinoiden arvo supistui 3,1 prosenttia ja oli 3,8 miljardia euroa vuonna 2020. Televisiotoiminta, sisältäen tilausvideopalvelut, ja äänitemyynti kasvoivat kuitenkin hieman ja internetmainonta jopa 15 prosenttia.

Vaikka joukkoviestintämarkkina kokonaisuudessaan kärsi koronakriisistä pelättyä vähemmän, mainostuloista ja ihmisten liikkumisesta erityisen riippuvaiset mediat kuten kaupallinen radio ja ilmaisjakelulehdet menettivät tulojaan selvästi: ilmaislehtimarkkina supistui 25 prosenttia ja radiomarkkina 20 prosenttia. Näitäkin jyrkemmin laski elokuvateatterimarkkina, 55 prosenttia. Elokuvateattereihin kokoontumisrajoitukset vaikuttivat suoraan suuren osan vuodesta.

Kustannustoiminta, eli sanoma-, kaupunki- ja aikakauslehdet sekä kirjat, väheni yhteensä 8 prosenttia. Tämän seurauksena sähköisen viestinnän arvo (ml. televisio, radio ja internetmainonta) ylitti Tilastokeskuksen laskelmassa ensi kertaa kustannusalan arvon.

”Kustannustoiminnan laskutrendi on sinällään jatkunut jo pitkään. Samoin se kehitys, että sähköinen viestintä, eritoten internetmainonta, valtaa alaa. Viimeisten kymmenen vuoden aikana kustannusalan arvo on pienentynyt 31 prosenttia ja sähköisen viestinnän arvo taas kasvanut 57 prosenttia”, Tilastokeskuksen yliaktuaari Kaisa Saarenmaa taustoittaa.

Tilastokeskuksen joukkoviestintätilaston arvion mukaan tilausvideopalveluiden eli vodien, kuten esimerkiksi Netflix, Disney+, HBO Nordic ja Viaplay, osuus koko Suomen televisiomarkkinan arvosta oli viime vuonna noin 20 prosenttia. Väestön tieto- ja viestintätekniikan käyttö -tutkimuksen perusteella maksullisten tilausvideopalveluiden katselu yleistyi 16–89-vuotiailla vuonna 2020, mutta vähemmän kuin maksuttomien kotimaisten nettitelevisioyhtiöiden seuraaminen. Maksuton nettitelevisio löysi uusia katsojia erityisesti vanhemmasta väestä. Markkinatutkimuslaitos Kantar TNS:n ja Finnpanelin tietojen perusteella television ja nettipalveluiden katseluun käytetty aika lisääntyi kaikkiaan vuonna 2020.

“Televisiomarkkina on kasvanut viime vuosina tilausvideopalveluiden siivittämänä. Vuonna 2020 tilausvideomarkkinan arvo oli karkeasti arvioiden runsaat 260 miljoonaa euroa. Tällä volyymilla se ylitti televisiomainonnan arvon, joka oli 237 miljoonaa euroa. Netflix oli vuonna 2020 tilausvideopalvelumarkkinan ylivoimainen johtaja kotitalouksien VOD-tilausten määrällä mitattuna”, Saarenmaa sanoo.  

Lue lisää:
Joukkoviestintä-tilaston julkistus
Joukkoviestintä-tilaston katsaus

Lisätietoa: yliaktuaari Kaisa Saarenmaa, p. 029 551 3517