Ämnen
Kultur, massmedier och tidsanvändningDigitalisering

Massmediemarknaden återgick år 2021 till nivån före pandemin

Statistik:
Referensperiod:
2021
Publicerad:
Nästa offentliggörande:
Typ av publikation:
meddelande

Värdet av massmediemarknaden uppgick till omkring 3,8 miljarder euro år 2021. Marknadens värde ökade med 4,9 procent jämfört med året innan, dvs. med 178 miljoner euro. Uppgifterna framgår av Statistikcentralens statistik över massmedier och kultur.

Huvudpunkter

  • Värdet av massmediemarknaden uppgick till omkring 3,8 miljarder euro år 2021.
  • Värdet av massmediemarknaden återgick till nivån före coronapandemin.
  • Förlagsbranschen som helhet (inkl. tidningar, böcker, elektroniska publikationer) ökade från året innan, men nådde inte upp till nivån före pandemin.
  • Tv, radio, webbreklam och influerarmarknadsföring ökade från året innan.
  • Den fortsatt livliga försäljningen av ljudinspelningar var en ljusglimt på inspelningsmarknaden (inkl. ljudinspelningar, videoinspelningar, biografer).

Databastabeller

Databastabeller som hör till denna publikation

Uppdaterade databastabeller
Använda klassificeringar:
  • Massmedie
Uppdaterad:

Bakgrundsuppgifter

Dokumentation
Instruktion för hänvisning

Statistikexperter

Förfrågningar i första hand
Kaisa Saarenmaa
överaktuarie
029 551 3517
Ansvarig avdelningschef