Joka seitsemäs työllinen työskenteli vuonna 2021 koko ajan kotona. Etätyön suosio on jatkunut useimmilla toimialoilla, ja niilläkin aloilla, joilla se on ollut vain osittain mahdollista, on löydetty uusia tapoja työskennellä etänä.
- Tämä juttu on arkistoitua sisältöä, joka tarjotaan luettavaksi sellaisenaan. Tämän vuoksi siinä voi olla saavutettavuusongelmia.
Tieliikenneonnettomuuksien paikkatiedot avoimeksi dataksi
Tilastokeskus avaa tieliikenneonnettomuuksien paikkatietoaineistoa veloituksetta avoimeen käyttöön. Esimerkiksi koululaisten vanhemmat voivat jatkossa tarkastella henkilövahinkoon johtaneiden tieliikenneonnettomuuksien määriä kartalla ja koulujen alkaessa arvioida eri reittien turvallisuutta.
Tilastokeskus avaa tieliikenneonnettomuuksien paikkatietoaineistoa veloituksetta avoimeen käyttöön. Esimerkiksi koululaisten vanhemmat voivat jatkossa tarkastella henkilövahinkoon johtaneiden tieliikenneonnettomuuksien määriä kartalla ja koulujen alkaessa arvioida eri reittien turvallisuutta.
Suomessa on jo pitkään kaivattu avoimempaa tietoa tieliikenneonnettomuuksien tapahtumapaikoista liikenneturvallisuuden edistämiseksi. Tietoa tarvitsevat niin yksittäiset kansalaiset kuin erilaiset liikenneturvallisuuden parissa toimivat organisaatiot. Nyt avatulla paikkatietoaineistolla vastataan osaltaan tähän tarpeeseen.
Tieliikenneonnettomuustiedot saadaan poliisilta
Tilastokeskus saa tieliikenneonnettomuuksien tiedot poliisilta. Tietoja täydennetään ja tarkistetaan erilaisten hallinnollisten aineistojen avulla. Tilastokeskus julkaisee kuukausittain ennakkotiedot henkilövahinkoon johtaneiden tieliikenneonnettomuuksien määristä nettisivuillaan. Lopulliset vuositiedot edellisen vuoden tieliikenneonnettomuuksista valmistuvat kesällä.
Henkilövahinko-onnettomuuksien määrä tieliikenteessä on hieman pienentynyt viimeisten vuosien aikana. Edelleen kuitenkin tarvitaan työtä liikenneturvallisuuden eteen. Luotettava tieto on tarpeen, jotta liikenneturvallisuuden edistämiseksi tähtäävät toimenpiteet osataan kohdistaa oikein.
Tieto avataan tietosuoja huomioiden
Nyt avatussa tieliikenneonnettomuudet sisältävässä aineistossa on huomioitu tietosuoja eikä siitä pysty erottelemaan yksittäisiä onnettomuudessa osallisena olleita henkilöitä. Tietosuoja huomioiden aineiston avulla pystytään vastaamaan liikenneturvallisuuteen liittyviin keskeisiin kysymyksiin:
- mihin vuorokauden ja vuodenaikaan onnettomuus on tapahtunut,
- oliko onnettomuudessa osallisena henkilöautoja tai pakettiautoja, jalankulkijoita, polkupyöräilijöitä, mopoja vai kenties raskaita ajoneuvoja ja
- minkä tyyppisestä onnettomuudesta oli kyse.
Aineisto sisältää tiedot vuosina 2011–2013 poliisin tietoon tulleista Tilastokeskukselle ilmoittamista, täydennetyistä ja tarkistetuista henkilövahinkoon johtaneista tieliikenneonnettomuuksista, joista on tiedossa tapahtumapaikan koordinaatit.
Avoimen aineiston avulla jokainen voi tarkastella alueensa liikenneturvallisuutta tieliikenteessä tapahtuneiden henkilövahinko-onnettomuuksien perusteella. Tietoja voi hyödyntää niin yksittäiset kansalaiset kuin erilaiset organisaatiotkin, esimerkiksi kunnat liikenneturvallisuussuunnitelmissaan.
Aineisto löytyy paikkatietoikkunasta
Aineisto avataan käytettäväksi maanmittauslaitoksen ylläpitämän paikkatietoikkunan kautta. Paikkatietoikkuna on kaikille avoin ja maksuton verkkosivusto, jonne on koottu paikkatietoa sekä asiaa paikkatiedosta.
Tilastokeskus on jo aikaisemmin avannut paikkatietoaineistojaan veloituksetta avoimeen käyttöön. Saatavilla on muun muassa väestöjä kuvaavia perustietoja tilastointialueittain sekä perustietoja tuotanto- ja teollisuuslaitoksista ja oppilaitoksista. Avoimia paikkatietoaineistoja voi tarvittaessa siirtää myös omaan sovellukseen Tilastokeskuksen rajapintapalvelusta.
Tilastokeskus jakaa tietoja avoimeen käyttöön myös StatFin-tilastotietokannan kautta. StatFin on Tilastokeskuksen ylläpitämä maksuton tietokanta, joka sisältää Suomea koskevaa keskeistä tilastotietoa suomen, ruotsin ja englannin kielellä.
Mari Niemi työskentelee tieliikenneonnettomuustilastojen asiantuntijana Tilastokeskuksessa.
Kuva: Pixhill.com
Myös muista maista on saatavilla tietoja tieliikenneonnettomuuksien sijainnista sekä niiden perustiedoista. Esimerkiksi palkittu CrashMap sisältää tiedot poliisille raportoiduista tieliikenneonnettomuuksista Britanniassa. Osa CrashMap- palvelun tiedoista on maksullisia, osa ilmaisia.
Lue samasta aiheesta:
Marraskuu on hirvieläinonnettomuuksien suhteen pahin kuukausi, mutta ei joulukuunkaan pimeydessä kannata lopettaa tienvierusten tarkkailua.
Miehet ja naiset omistavat nykyään ajokortin Suomessa lähes yhtä yleisesti, poikkeuksina vain nuorimmat ja vanhimmat ikäluokat. Pojat autoilevat enemmän poikkeusluvalla jo 17-vuotiaina. Ikäihmisissä näkyy yhä autoilun miehinen historia.
Auto halutaan edelleen pysyvästi omaan käyttöön. Koronavuonna 2020 vuokra-autojen määrä väheni tuntuvasti.
Uuttamaata lukuun ottamatta työmatkat ovat Suomessa hieman lyhempiä kuin EU-maissa keskimäärin. Etätöihin siirtyminen meillä enemmän kuin muualla on vähentänyt entisestään suomalaisten työmatkoihin kuluttamaa aikaa.
Korona koettelee työmatkalaisia, kun julkisen liikenteen vuoroja on peruttu ja yhteiskunnan toiminnan kannalta kriittisien ammattien työntekijät käyvät edelleen työpaikoillaan. Työmatkojen keskipituus kasvoi lähes kilometrin vuosina 2013-2017, mutta edelleen 46 prosenttia matkoista on pyöräillen alle seitsemän kilometrin mittaisia.
Tammi–lokakuussa sattui 700 riistaonnettomuutta enemmän kuin vastaavana aikana viime vuonna. Näistä reilu 600 oli onnettomuuksia metsäkauriiden kanssa. Marraskuu on tyypillisesti synkin riistakolarien kuukausi.
Kansainväliset tutkimustulokset paljastavat, että laudat häviävät ympäristöystävällisyydessä esimerkiksi bussille, silloin kun se on täynnä matkustajia. Sähköpotkulautojen käyttäjille tapahtuneet onnettomuudet puhuttavat myös Suomessa. Tieliikenneonnettomuustilastoihin ne eivät toistaiseksi vielä päädy.