Suomi on sitoutunut Pariisin ilmastosopimukseen ja pääministeri Rinteen hallitus puolittamaan liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä. Kunnianhimoiset tavoitteet vaativat merkittäviä toimenpiteitä kaikilta toimijoilta. Tilastojen valossa tehtävää on vielä paljon.
Kansainväliset tutkimustulokset paljastavat, että laudat häviävät ympäristöystävällisyydessä esimerkiksi bussille, silloin kun se on täynnä matkustajia. Sähköpotkulautojen käyttäjille tapahtuneet onnettomuudet puhuttavat myös Suomessa. Tieliikenneonnettomuustilastoihin ne eivät toistaiseksi vielä päädy.
Suomalaiset liikkuvat edelleen pääasiassa fossiilisilla polttoaineilla kulkevilla henkilöautoilla. Vuonna 2018 Suomessa rekisteröidyillä henkilöautoilla ajettiin 40 718 miljoonaa kilometriä, mikä oli 0,3 prosenttia enemmän kuin vuonna 2017.
Vuoden 2019 alussa kaikissa uusissa ensirekisteröitävissä autoissa otettiin käyttöön uusi päästömittausmenetelmä. Ensimmäisten tulosten mukaan sen merkitys päästöarvoihin on merkittävä.
EU:n asettama päästövähennys ja kansallinen energia- ja ilmastostrategia edellyttävät liikenteen päästöjen puolittamista vuoden 2005 tasosta vuoteen 2030 mennessä. Tavoite on selvä, mutta haastava ja sen saavuttaminen edellyttää myös kovia poliittisia päätöksiä.
Viime vuoden joulukuussa Lapissa ja Rovaniemellä kirjattiin ennätysmäärä yöpymisiä. Tämän vuoden puolella ulkomaisten yöpymisissä on ollut pientä hiipumista toukokuusta lähtien niin koko maassa kuin Lapissakin, mutta joulusesonkina Napapiirin varauskirjat näyttävät täyttyvän entiseen tapaan.