Tämä sivu on arkistoitu.

5.4.2022 jälkeen julkaistut tiedot löydät uudistetulta sivustolta.

Siirry uudelle tilastosivulle

Julkaistu: 15.6.2016

Autokaupan myynnin kasvu jatkui huhtikuussa

Tilastokeskuksen mukaan koko kaupan myynti laski huhtikuussa 0,5 prosenttia verrattuna vuoden 2015 huhtikuuhun. Autokaupan myynti kasvoi huhtikuussa 12,8 prosenttia. Vähittäiskaupassa myynti oli puolestaan 1,0 prosenttia vuoden takaista suurempi. Vähittäiskaupan toimialoista tavaratalokaupan myynti kasvoi 10,1 prosenttia, kun taas päivittäistavarakaupan myynti supistui 1,6 prosenttia. Tukkukauppa kehittyi kaupan toimialoista heikoimmin: myynti laski 4,5 prosenttia edellisvuodesta.

Liikevaihdon vuosimuutos kaupan eri aloilla, % (TOL 2008)

Liikevaihdon vuosimuutos kaupan eri aloilla, % (TOL 2008)

Koko kaupan myynnin määrä kasvoi huhtikuussa 1,9 prosenttia edellisvuodesta

Autokaupan myynnin määrä lisääntyi 12,0 prosenttia vuoden 2015 huhtikuusta. Kasvuun vaikutti uusien moottoriajoneuvojen myynnin lisääntyminen, sillä Tilastokeskuksen mukaan myös moottoriajoneuvojen ensirekisteröintejä oli huhtikuussa 10,4 prosenttia enemmän kuin vuoden 2015 huhtikuussa. Vähittäiskaupassa myynnin määrä kasvoi 1,9 prosenttia. Sen sijaan tukkukaupassa myynnin määrä laski 0,8 prosenttia vuoden takaisesta. Näin ollen koko kaupan myynnin määrä kasvoi yhteensä 1,9 prosenttia.

Myynnin määräindeksi lasketaan poistamalla arvoindeksisarjasta hintojen muutosten vaikutus. Hintojen alenemisesta johtuen myynnin määrä kehittyi liikevaihtoa myönteisemmin kaupan toimialoilla lukuun ottamatta autokauppaa.

Myynti laski vähittäiskaupassa 0,1 prosenttia tammi-huhtikuussa

Vähittäiskaupan myynti supistui tammi-huhtikuussa 0,1 prosenttia vuoden 2015 tammi-huhtikuusta. Tukkukaupan myynti laski puolestaan 3,3 prosenttia. Sen sijaan autokaupassa myynti kasvoi 8,8 prosenttia edellisvuodesta. Koko kaupan toimialan myynti supistui tammi-huhtikuussa 0,7 prosenttia vuoden 2015 tammi-huhtikuusta.

Kaupan myynnin ja myynnin määrän vuosimuutokset on ilmoitettu kausitasoittamattomina ja kauppapäiväkorjaamattomina, jolloin esimerkiksi pyhäpäivien vaikutusta ei ole huomioitu. Huhtikuussa myynnin kehitykseen vaikutti osaltaan pääsiäisen ajoittuminen tänä vuonna maaliskuulle, kun viime vuonna pääsiäinen oli huhtikuussa. Pääsiäisen ajoittuminen eri kuukausille on näkynyt erityisesti ruuan myynnin kehityksessä maalis-huhtikuun aikana. Lisäksi vähittäiskaupan kehitykseen on maalis-huhtikuussa vaikuttanut suurten alennuskampanjoiden ajoittuminen eri kuukausille kuin viime vuonna. Vähittäiskauppojen aukioloajat vapautettiin 1.1.2016 alkaen, jonka jälkeen osa vähittäiskaupoista on laajentanut aukioloaikojaan.


Lähde: Kaupan liikevaihtokuvaaja, Tilastokeskus

Lisätietoja: Milka Suomalainen 029 551 2912, Seija Karttunen 029 551 2741, palvelut.suhdanne@tilastokeskus.fi

Vastaava tilastojohtaja: Mari Ylä-Jarkko

Julkaisu pdf-muodossa (268,6 kt)

Taulukot

Tietokantataulukot

Poimi tarvitsemiasi tietoja taulukoiksi, tarkastele tietoja kuvioina, tai lataa dataa käyttöösi.

Liitetaulukot

Kuviot
Laatuselosteet
Tietojen tarkentuminen

Päivitetty 15.06.2016

Viittausohje:

Suomen virallinen tilasto (SVT): Kaupan liikevaihtokuvaaja [verkkojulkaisu].
ISSN=1799-0912. huhtikuu 2016. Helsinki: Tilastokeskus [viitattu: 29.3.2024].
Saantitapa: https://www.stat.fi/til/klv/2016/04/klv_2016_04_2016-06-15_tie_002_fi.html